Düşler Ülkesine Yolculuk: Kapadokya

Küçüklüğümden beri fotoğraflarını kitaplardan gördüğüm ama bu yaşıma kadar görme fırsatımın olmadığı bir yer vardı: Kapadokya.

Uçak biletlerinin kampanyaları sayesinde sonunda buraya gitme fırsatım doğuyor ve hemen kısa bir Kapadokya seyahati planlıyorum. Tabi her zaman olduğu gibi arkadaşlarımı da yanımda sürüklemeyi ihmal etmiyorum.

Yaklaşık 4 ay beklediğim uçuş günü gelip, çatıyor. Uçağımız saat 07.00’de Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan kalkacağı için ve o saatlerde evlerimizden kalkan herhangi bir toplu taşımanın olmaması sebebiyle daha gece yarısından havalimanına doğru yollara düşüyoruz. Kadıköy’den kalkıp Sabiha Gökçen Havalimanı’na giden ve gece 04.45’e kadar seferleri bulunan E-10’a biniyoruz. Yaklaşık 1,5 saat süren bir yolculukla havalimanına varıyoruz.

Geceyi havalimanında geçiriyoruz. Havalimanına erken varmak bizim için avantaj olsa da havalimanında uçağınızı bekleyeceğimiz ya da uyuyacağımız bank sayısının oldukça az olması bizim için dezavantaj oluyor. Neyse ki havalimanının yemek bölümünde koltuklarını ya da sandalyelerini kullanabileceğimiz yemek zincirleri bulunuyor. Buradaki oturma alanlarına yerleşiyoruz.

Birkaç saat oturma yerlerinde uyuduktan sonra saat sabah 5 gibi uçağa girişler açılıyor. Biz de uçağa bineceğimiz kapıya doğru gidiyoruz. Uçağa bindiğimiz andan inişe kadar uyuyup gecelik uykumuzu telafi ediyoruz.

Yaklaşık 45 dakika süren bir yolculuktan sonra Nevşehir’in aynı anda en fazla 2 uçağın inebildiği havaalanına iniyoruz. Nevşehir’de ilçeler arasında ulaşımın dolmuşlarla sağlandığını bildiğimiz ve 3 kişi olduğumuz için araba kiralamayı tercih ediyoruz. Havalimanından arabaya binip Göreme’ye doğru yola çıkıyoruz.

Adını “Güzel Atlar Ülkesi” anlamına gelen Katpatukya’dan alan Kapadokya; Nevşehir, Niğde, Aksaray üçgeni arasında kalan bölgeye deniliyor. Yüzlerce yıl önce yaşamış insanların kurduğu uygarlıkların izleri, Hristiyanlığın ilk yıllarına uzanan mistik atmosferi ve olağanüstü doğasıyla bölge; günümüzde hala önemini korumaya devam ediyor.

Kapadokya çoğu kişi tarafından özellikle ilginç doğa oluşumlu “Peribacaları” sayesinde tanınıyor. Peribacalarının oluşumu yaklaşık 60 milyon yıldır sürüyor. 60 milyon yıl önce peribacaları; Toroslar’ın yükselip, kuzeydeki Anadolu platolarının sıkışmasıyla Erciyes ve Hasan Dağı’nın faaliyete geçmesi sayesinde oluşmaya başlamış. Bu yanardağlar platolarda tüf tabakası oluşturmaya başlamış. Bazı yerlerde ise tüf tabakası yer yer yerini sert bazalta bırakmış. Bazalt çatlayıp yağmur ve rüzgarın etkisiyle şekillenmeye başlayınca ucunda koniye benzer yapılar da oluşmuş. Halk, bu ilginç doğa oluşumu kayalara “peribacası” adını vermiş. Bunun yanında bölgede sayısı çokça olan vadiler ise bazalt örtüsü olmayan tüf tabakaların erozyona uğramasıyla oluşmuş.

KAPADOKYA’DA NEREDE KALINIR?

Kapadokya’da kalacak yer için çok sayıda alternatif bulunuyor. Kaldığınız yerin fiyatı sizin bütçenize ve aradığınız konfora göre değişiyor. İsterseniz vadinin içine kurduğunuz çadırınızda gün doğumunu izleyebiliyorken, isterseniz lüks otelinizin balkonundan izleyebiliyorsunuz, seçim sizin…

Biz hem konum itibariyle her yere yakın bulunan Göreme’de uygun fiyatı ve terasıyla kendisini seçmemizi sağlayan Gultekin Pansiyon & Hotel By Travellers’da kalmayı tercih ediyoruz.  Kahvaltı dâhil kişi başı 50 Liraya kalabileceğiniz hotelin terasından ayrıca denk gelirseniz rengârenk balonları da izleyebiliyorsunuz. (Adres: Gafelli Mahallesi, Müdür Sokak No.3, 50180 Göreme)

KAPADOKYA’DA ULAŞIM

Kapadokya’da yakın mesafe ulaşımları genellikle dolmuşlarla sağlanıyor. Ama bu şekilde gezmek biraz zor. Çünkü hem birbirine yakın hem de birbirine uzak olan ve görmeniz gereken çok yer var. Hal böyle olunca dolmuşlarla hepsini gezebilmeniz mümkün olmuyor. Biz bu yüzden araba kiralamayı tercih ediyoruz. Bu sayede hem zamandan kazanıyoruz, hem istediğimiz yerleri kolaylıkla gezebiliyoruz, hem de daha az para ödüyoruz.

Havalimanında kolaylıkla araba kiralayabileceğiniz birkaç firma bulunuyor. Ancak bir anda herkes araba kiralamak isteyince uzun sıralar oluşabiliyor. Eğer “Ben sıra beklemek istemiyorum. Uçaktan iner inmez kiraladığım arabaya binmek istiyorum.” derseniz gelmeden arabanızı ayarlamanızda fayda var.

KAPADOKYA’DA NE YENİR?

Birkaç kilometre ötede Kayseri olmasına rağmen Kapadokya’nın Kayseri kadar geniş bir mutfak kültürü olduğunu söyleyemem.  Lokantalarından genel olarak her yerde bulabileceğiniz yemek çeşitleri bulunuyor. Ancak fiyatlar burada nromalde olduğundan daha fazla. Biz diğer lokantaların her yerde yiyebileceğiniz menülerine uçuk fiyatlar vermektense, Göreme’de bulunan ve zengin etli menüleriyle yerel yemekleri bulabileceğiniz Kebapzade’de yemeyi tercih ediyoruz. Burada ödeyeceğiniz fiyatlar yediğiniz yemeklere gerçekten değiyor. Yerel bir yemek denemek isterseniz “Nevşehir Tandırı”nı tatmanızı tavsiye ediyorum. (Adres: Bilal Eroğlu Caddesi, 50180 Nevşehir)

Bunun yanında her yerde olduğu gibi Kapadokya’da da uygun fiyata alışveriş yapabileceğiniz zincir marketler bulunuyor. Kahvaltınız ya da öğlen yemekleriniz için siz de buralardan atıştırmalık bir şeyler alabilirsiniz.

KAPADOKYA’DAN NE ALINIR?

Her bütçeye göre hediyelik eşyaların bulunduğu bölgede Kapadokya’nın simgesi peribacalarının bibloları ziyaretçiler tarafından yoğun ilgi görüyor. Uçhisar’dan Göreme’ye Üç Güzeller’den Ürgüp’e kadar her yer bulabileceğiniz bu biblolar 1-2 lira gibi çok da ucuz fiyatlara satılıyor.

Şarap üretimiyle adından söz ettiren Nevşehir’in şaraplarını çeşitli şarap üreticilerinin dükkânlarında tadabiliyor, isterseniz satın alabiliyorsunuz. Bunun yanında Ürgüp'te Turasan, Uçhisar'da Kocabağ gibi şarap konusunda adını duyurmuş markaların mahzenleri ve satış ofisleri de bulunuyor.

Ayrıca bölgenin özellikle de Avanos beldesinde kökeni Hitiler'e kadar dayanan el yapımı seramik işleri çok yaygın. Hem Avanos'da ve hem de diğer yerlerdeki atölyelerde çanak yapımını izleyip, isterseniz satın alabiliyorsunuz.  Ancak bunları alırken nasıl götüreceğinizi de düşünmekte yarar var.

Bunun yanında kilimden antika eşyalara, otantik ürünlerden mücevherlere kadar hediyelik olarak çok sayıda alternatif bulunuyor.

Kapadokya'ya gidecek olanların dikkat etmesi gereken noktalar:

-Bölgede çoğu müze ve ören yerine Müzekart sayesinde ücretsiz girilebiliyor. Bu yüzden Müzekart edinmenizde ya da varsa Müzekartı'nızı yanınıza almanız sizin için büyük yarar sağlıyor.

-Bölgenin volkanik olması siz gezerken farkında olmadan cildinizin kurumasına neden olabiliyor. Bu yüzden yanınıza mutlaka nemlendirici bir kremle dudak balmı almanızda fayda var.

-Hava durumuna bakıp ince kıyafetler alıyorsanız eşyalarınızın arasına bir sweatshirt ya da mevsimlik bir mont da sıkıştırmayı ihmal etmeyin. Çünkü gece çıkan rüzgarlar aşırı soğuk olabiliyor.

-Ağırlıklı olarak vadi, bayır gibi alanlarda yürüyeceğiniz için altı kaymayan, rahat bir spor ayakkabı tercih etmeniz daha iyi olacaktır.

-"Kapadokya'da mutlaka görmeniz gereken 10 yer" galerisine buradan ulaşabilirsiniz.